Een jetlag hoe ga je hier goed mee om!

Een jetlag hoe ga je hier goed mee om!

by Oswin, februari 16, 2017

Een reis naar een ver land, het is altijd super leuk om op vakantie te gaan. Landen als Amerika, Brazilië en India zijn populair om te bezoeken maar liggen niet naast de deur. Nu is het vaak al een kriem om gedurende de gehele reistijd je te vermaken maar daarnaast kom je vaak op je bestemming aan met een serieuze jetlag.

Wat is een jetlag en hoe lang duurt het?

Een jetlag is een verstoring in je ritme en dan specifiek in je slaap-waakritme. Deze verstoring in je ritme komt voor wanneer je snel van de ene tijdzone naar de andere reist. Wanneer je bijvoorbeeld vanuit Nederland naar Singapore vliegt dan is het tijdsverschil al 6 of 7 uur afhankelijk van het jaargetij. Een dergelijke vlucht duurt ook rond de 12 uur waardoor je vaak flink in de war kan zijn bij aankomst. Je biologische klok kan al denken aan naar bed gaan terwijl het pas 4 uur ’s middags hoeft te zijn. Dit is te vergelijken met het draaien van nachtdiensten, dit kan hetzelfde effect op je lichaam hebben. Daarnaast veranderen ook de tijden waarop je gaat eten, deze ritmestoornis noemen we een jetlag.

De duur van een jetlag verschilt per persoon, het kan één dag zijn maar ook enkele dagen. De lengte van je jetlag hangt af van de grootte van het tijdsverschil. Er is niet echt een vast aantal dagen voor een jetlag echter wordt er vaak gezegd dat per tijdzone je 1 dag een jetlag ondervindt. Ondanks dat verschilt dit erg vaak per persoon. Sommige mensen hebben een beetje last van terwijl anderen het juist heel erg merken na een reis. Lees hieronder een aantal tips over het verminderen van je jetlag wanneer je op de luchthaven bent.

Kenmerken en kwaaltjes van een jetlag

De vervelende kant van een mooie vakantie is een jetlag, maar waar kun je nu echt last van hebben? Eigenlijk is er best een grote lijst van dingen waar jij last van kan hebben. Zo is slaaptekort een kenmerk, maar ook het moeilijk in slaap vallen wanneer je bijvoorbeeld vanuit Schiphol naar Indonesië vliegt. Vlieg je de andere kant op van Schiphol naar Amerika dan kun je juist heel vroeg wakker worden. Naast deze problemen kan je last hebben van concentratieproblemen, vermoeidheid, hoofdpijn, duizeligheid, spijsverteringsproblemen, verminderde alertheid en zelfs prikkelbaarheid.

Naast deze symptomen moet je rekening houden met een verzwakking van je immuunsysteem, overgewicht en een verminderd geheugen. Dit zijn wel zaken die natuurlijk niet van de ene op de andere dag gebeuren.

Kun je een jetlag voorkomen?

Voorkomen is ideaal maar niet mogelijk, je zal altijd wel een kleine last ondervinden van een dergelijke reis. Nu zijn er natuurlijk wel een aantal tips die wij kunnen geven om je jetlag te verminderen. Met de volgende 5 tips reis je voortaan een stuk relaxter.

  1. Slaap in het vliegtuig, dit is de tip die voor mij altijd heeft gewerkt. Let wel op je moet slapen op de momenten dat het nacht is op je bestemming en wakker zijn op het moment dat het daar dag is.
  2. Pas je eetritme aan, dit is natuurlijk lastig in te schatten daarom is het handig om op je mobiel of horloge alvast de tijd aan te passen naar de tijd van je besteming.
  3. Pas je ritme aan voordat je op reis gaat. Enkele dagen voor vertrek is het handig om je slaapritme iets aan te passen. Ga je naar het oosten ga wat eerder naar bed, ga je naar het westen ga dan wat later slapen.
  4. Pas je direct aan, wanneer je aankomt is het verleidelijk om even bij te slapen of juist wakker te blijven. Doe dit vooral niet maar pas je direct aan het niet ritme.
  5. Drink water tijdens je vlucht, dit helpt tegen je jetlag.

Geen Reacties


    Plaats een Reactie

    Je e-mailadres zal niet openbaar worden gemaakt Verplichte velden zijn aangeduid met *

    *

    Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>